Drop na greenu, bunker pod vodou a dálkoměr

    179

    Dobrý den Michaeli,

    moc Vám děkuji za poradnu a měl bych hned tři, resp. čtyři dotazy.

    1, U Vaší odpovědi na dotaz ohledně dropování u greenu z 1.9.2020 „Pokud vám výseč dvou holí vychází při úlevě od trestného území na green, můžete dropnout do této výseče na greenu.“ – jsem se chtěl ujistit, že na green mohu opravdu dropnout od kolena. Měl jsem za to, že v případě greenu se míček pouze umísťuje a nikoli dropuje.

    2, Setkal jsem se se situací, kdy byl greenový bunker skoro celý pod vodou a bohužel v něm nebyl zapíchnutý modrý kolík (mezi náhodnou vodou a okrajem bunkeru byl cca 10 cm pás písku). Chápu správně, že pokud by tam modrý kolík byl, mohlo se od abnormálního stavu hřiště dropovat mimo bunker beztrestně? A k tomuto tématu ještě jeden dotaz. Mohl by soutěžní výbor rovnou zanést do místních pravidel např. větu „Pokud bude jakýkoli bunker na hřišti zatopen z více jak 50%, postupuje se stejně, jako by byl označen modrým kolíkem“?

    3, Na turnaji, kde bylo povolené měření vzdálenosti jsem měl laserový dálkoměr a spoluhráč se mě na odpališti tří parové jamky zeptal, kolik to je na fangli. Řekl jsem mu, že se omlouvám, ale že mu to podle pravidel nesmím říct. Ostatní hráči mě začali přesvědčovat, že jelikož je měření vzdálenosti povoleno, říci to můžu. Nakonec jsem podlehl, ale nevím zdali jsem neudělal chybu. Popř. jestli jsem se z toho nemohl vyvléci tím, že bych mu dálkoměr jen podal, ať si to změří sám.

    Předem děkuji za Vaše odpovědi a přeji příjemný den.

    Zdeněk

    Odpověď na dotaz

    Dobrý den Zdeňku.

    Jdeme na to, ať je vaše poděkování v úvodu dotazu platné.

    Ad1) Ano, dropuje se, protože to Pravidlo (17.1d(3)), podle kterého úlevu berete, drop vyžaduje. I když jde o drop na greenu. Že se nesmí dropovat na greenu bylo tradováno i s minulými edicemi Pravidel.

    Ad2) Příprava hřiště před kolem je velice důležitý prvek každého turnaje. Soutěžní výbor má právo do takhle zatopeného bunkeru zapíchnout modrý kolík, prohlásit ho celý za součást Pole a dát od něj beztrestnou úlevu. Ta druhá část dotazu je jiné kafe. Soutěžní výbory sice mohou fůru věcí deklarovat pouze ústně, ale dát k dispozici pouze ústní návod v podobě vámi popsané by nebylo nejlepší řešení. Diskuze hráčů nad hraničními situacemi (je to 49% nebo už 50%?) by nebraly konce a to není u golfu nejlepší způsob, jak hrát turnaj. Někdo by si bez problémů drop vzal, jiný by naopak nedropoval při stejné pozici míče ale v jiné skupině. To by ve výsledku mohlo vést k situaci, že by každý hrál jiné kolo / hřiště. Výbory by neměly být až takhle líné. Někdo prostě ráno před kolem vyrazí, všechno zkontroluje a hotovo. Také není třeba používat modrý kolík. Přesná a jasná ústní nebo ještě lépe písemná formulace stačí. A taky musí být všem bez výjimky doručena. Například „Levý greenside bunker na jamce číslo 3 je celý považován za součást pole a protože je zatopený, hráč může vzít beztrestnou úlevu podle Pravidla 16.1b.“

    Ad3) Vaši spoluhráči měli pravdu Zdeňku. Informace o vzdálenosti není brána (ani nikdy nebyla) za radu. Je to informace obecného charakteru. Konkrétní odpověď najdeme opět v opomíjené součásti Pravidel, kterou bychom měli vždy začínat.
    DEFINICE
    Rada (Advice)
    Jakýkoli slovní komentář nebo akce (jako je ukázání hole, kterou byl právě zahrán úder), jež mají za cíl ovlivnit hráče při:
    • Výběru hole,
    • Provedení rány, nebo
    • Rozhodování, jak hrát během jamky nebo kola.
    Nicméně rada nezahrnuje všeobecně známé informace, jako jsou:
    • Pozice věcí na hřišti jako jsou jamka, jamkoviště, fervej, trestné oblasti, bankry nebo míč jiného hráče,
    Vzdálenost od jednoho bodu k druhému, nebo
    • Pravidla.

    Zdeňku díky za vaše dotazy a hezkou hru!

    Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!