Patrick Reed v křoví

    585

    Dobrý den,
    v přenosu z turnaje WGC v Mexiku mě zaujalo řešení zjevně nehratelného míče Patricka Reeda v křoví (tuším ve 3. kole). Hráč dostal beztrestnou úlevu, protože ve směru předpokládané rány na green stála nějaká dočasná instalace, snad televizní věžička. Mají v PGA pro tyto dočasné objekty nějaké jiné pravidlo než je úleva od abnormálního stavu hřiště podle Pravidla 16? Mám na mysli ustanovení o nemožné úlevě, kdy je zahrání míče zjevně nesmyslné. Jenom připomínám, že Reedův míč byl uprostřed křoví a k úderu se vůbec nebylo možné postavit.
    Předem děkuji za Váš pohled.

    Robert Vitt

    Odpověď na dotaz

    Dobrý den Roberte.

    Turnaj jsem bohužel nesledoval a bez toho, abych situaci viděl, nejsem schopen reagovat hodně konkrétně.
    Zkoušel hledat na netu, ale bez úspěchu.
    Ale nebojte, zkusím popsat, co se dá.

    1. „Hráč dostal beztrestnou úlevu, protože ve směru předpokládané rány na green stála nějaká dočasná instalace…“ Tohle je samozřejmě v pořádku pokud konkrétní Dočasně nepohyblivá závada (tak se oficiálně nazývají i podle Pravidel golfu různé struktury, které na profesionálních turnajích jsou na hřišti pouze pro daný turnaj, jako třeba TV věže, přenosné toalety, tribuny, stánky…) leží mezi jamkou a hráčovým míčem.
    2. „Mají v PGA pro tyto dočasné objekty nějaké jiné pravidlo než je úleva od abnormálního stavu hřiště podle Pravidla 16?“ – ano, a nejenom v PGA. Jsou to všechny možné turnaje, na kterých se tzv. TIO – Temporary movable obstructions objeví. Mohou být i na turnajích amatérských. Rulingy s dočasně nepohyblivým i závadami jsou relativně komplikované a bývají postrachem pro hostující rozhodčí. Pokud zvládáte angličtinu můžete nakouknout do odkazu zde: https://www.usga.org/content/dam/usga/pdf/2019/rules/TIO%20Brochure.pdf, abyste si udělal(i) představu o postupech, které sebou TIO nesou.
    3. „Mám na mysli ustanovení o nemožné úlevě, kdy je zahrání míče zjevně nesmyslné.“ tak tohle platí vždy a všude. Pokud hráč zkouší získat úlevu v situaci, kdy jeho míč je zjevně nehratelný, nemůže beztrestnou úlevu získat. Tedy, neměl by… Což znamená, že pokud je vaše poslední zmínka
    4. „Reedův míč byl uprostřed křoví a k úderu se vůbec nebylo možné postavit.“ přesný popis situace, pak by Patrick Reed skutečně freedrop dostat neměl.

    K tomu je ale jedním dechem potřeba dodat, že televize fakt hodně zkresluje a klame. Tím Roberte nechci říct, že váš dotaz je nepatřičný. Je to jenom konstatování faktu.

    Bez shlédnutí situace k tomu víc, než tohle říct neumím, a to ještě pořád nemusí nezbytně nutně znamenat, že Reed čerpal neoprávněně (ať už to byla chyba kohokoliv) v dané situaci beztrestnou úlevu.

    Roberte pokud během této zvláštní zimy hrajete, tak hezkou hru, pokud čekáte na jaro, tak ať je čekání krátké.

    Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!