Rozhoduje úmysl míček odehrát?

    206

    Hezký den, pane Jone.

    V první řadě moc děkuji za Vaši poradnu!

    Mate mě jedna věc. Nějak jsem doteď žila v domnění, že o tom, zda dostanu trestnou, resp započte se jedná rána, rozhoduje, zda pohnu míčkem z důvodu, že mám úmysl ho odehrát. Tj že pokud pohnu míčkem omylem z jiného důvodu, nikoliv s úmyslem ho odehrát (kopnu do míčku nechtěně při jeho hledání ve vysoké trávě, nebo mi spadne z týčka při založení, protože jsem do něj drcla hlavou driveru), tak trestnou ránu navíc nemám, pouze musím vrátit míček zpátky na původní místo.
    Teď ale čtu v jedné z Vašich odpovědí, že trestná rána je i za to, že nechtěně pohnu míčkem tím, že při založení pohnu stéblem trávy, což způsobí pohnutí míčku a on se zastaví o např půl cm dál, i když samozřejmě vrátím míček zpátky na původní místo.
    Připomíná mi to scénku z filmu Bobby Jones – Strike of Genius, kde si Bobby sám udělí trestnou, protože při založení pohnul míčkem, i když to nikdo neviděl, ale on si je jistý, že míček už není na svém původním místě. A to mi někdo říkal, že to dnes už neplatí, pokud míček vrátím zpátky, protože k posunu míčku nedošlo s úmyslem ho odehrát.
    Kdy tedy o připsání trestné rány rozhoduje „pravidlo“, zda k pohybu míčku došlo s úmyslem ho odehrát nebo jenom nechtěně?

    Moc děkuji:)

    Martina

    Odpověď na dotaz

    Dobrý den Martino.

    Rozhodující je, kde a kdo nebo co způsobilo pohyb míče. V prvním kroku je třeba rozlišit, zda pohyb míče způsobil nade vší pochybnost hráč. Pokud to tak nebylo, hráč nebude nikdy trestán. Dál je třeba si uvědomit, kde se míč nacházel, než s ním něco pohnulo. Z toho bude vyplývat, že někdy nastává situace, kdy pohyb míče způsobil hráč, ale nebude za to trestán (například na greenu). Zkusíme si vyrobit takový  hodně zjednodušený přehled, kde došlo k pohybu míče, kdo/co s ním pohnulo, trest a zda se musí vracet. Upozorňuji, že se v případě hráče jedná o pohyb míče způsobený neopatrností, nešťastnou náhodou nebo prostě jinak, než pokusem o zahrání rány:

    Kde            Kdo                Trest                                                                 Vrací se
    Fairway       Hráč              Ano, 1 trestná (odehrání bez vrácení, 2 trestné)    Ano
    Rough         Hráč              Ano, 1 trestná (odehrání bez vrácení, 2 trestné)    Ano
    Bunker        Hráč              Ano, 1 trestná (odehrání bez vrácení, 2 trestné)    Ano
    Trestné ú.    Hráč              Ano, 1 trestná (odehrání bez vrácení, 2 trestné)    Ano
    Green         Hráč               Ne                                                                    Ano
    Fairway       Přírodní síly    Ne                                                                     Ne
    Rough         Přírodní síly    Ne                                                                     Ne
    Bunker        Přírodní síly    Ne                                                                     Ne
    Trestné ú.    Přírodní síly    Ne                                                                     Ne

    A teď pozor. NA GREENU!

    Pohyb způsobený hráčem na greenu nešťastnou náhodou
    (nechtěl jsem hrát ránu – postrčil jsem míč při zakládání putteru, markování pozice, kopnul jsem si do míče, hrál jsem cvičný švih blízko míče…) je beztrestný a MÍČ SE MUSÍ BEZTRESTNĚ VRÁTIT NA PŮVODNÍ MÍSTO.

    Pohyb míče na greenu způsobený přírodními silami
    (vítr, sklon greenu, silný déšť nebo třeba kombinace více faktorů) POTÉ, CO JSEM POLOHU MÍČE OZNAČIL, MÍČ ZVEDNUL A VRÁTIL – MÍČ SE MUSÍ BEZTRESTNĚ VRÁTIT NA PŮVODNÍ MÍSTO. Příklad: Zahraju na paru 3 drive na green, přijdu, omarkuju míč, zvednu, očistím, vrátím zpátky. Poryv větru míč zažene do jamky / do autu – v obou případech musím míč vzít a znova ho beztrestně umístit tam, kde ležel původně, budu hrát druhou ránu.

    Pohyb míče na greenu způsobený přírodními silami (vítr, sklon greenu, silný déšť nebo třeba kombinace více faktorů) PŘEDTÍM, NEŽ JSEM POLOHU MÍČE OZNAČIL, MÍČ ZVEDNUL A VRÁTIL – MÍČ SE HRAJE BEZTRESTNĚ Z MÍSTA, KDE SE ZASTAVIL, nic se tedy nevrací.
    Příklad: Zahraju na paru 3 drive na green, než stačím přijít a omarkovat míč, zvednout ho a vrátit zpátky, poryv větru míč zažene do jamky / do autu – v prvním případě je míč v jamce a já jsem zahrál Hole-in-One, ve druhém případě jsem de facto zahrál svoji první ránu do autu a musím jít zpátky na odpaliště a hrát znova a to ránu třetí.

    A ještě jedna důležitá věc!
    Pokud dojde k pohnutí míče během hledání nebo snahy o jeho identifikaci, není to trestné, pokud k tomu došlo náhodou. (viz. Pravidlo 7.4)

    Závěr vašeho dotazu zní „Kdy tedy o připsání trestné rány rozhoduje „pravidlo“, zda k pohybu míčku došlo s úmyslem ho odehrát nebo jenom nechtěně?“. Teď už je vidět, že úplně přesně se na tuhle otázku odpovědět nedá. Tedy, pokud hráč měl v úmyslu zahrát ránu, ta se – bez ohledu na její výsledek (i ‚luftšlág‘ je rána) – vždy počítá. A jak je to s se situacemi, kdy hráč pohne míčem jiným způsobem, než snahou zahrát ránu, jsem se pokusil vysvětlit.

    Je to dost obšírná a zdánlivě hodně „hutná“ problematika. Pokud byste chtěla na nějakém konkrétním případu cokoliv dovysvětlit, sem s tím! To platí i pro ostatní čtenáře Poradny.

    Díky za dotaz Martino, snad vás ta rozsáhlá kompozice nemate ještě víc a hezkou hru!

    Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!