Ukazatel směru větru

    196

    Dobrý den pane Jone,

    během klasické hry o všechno (kafe) jsme došli v rámci vzájemného hecování k následující pravidlové disputaci ohledně pravidla 4.3. Šlo o to, že v rámci horkého dne (ale klidně i deštivého) jsme si otevřeli deštníky. A ty mají na stažení pásky se suchým zipem (to asi všichni známe). No a kolega v rámci hecování přišel s názorem, že se jedná o nepovolený umělý předmět, pomocí kterého zjišťujeme směr a odhadujeme rychlost větru – protože samozřejmě tyto pásky hezky plandaly. A stejně tak si nechávám plandat ručník vedle bagu na utření holí. No a diskuse byla o tom, zdali tedy deštník vyhovuje pravidlům či nikoli, a zdali lze toto brát jako nepovolený umělý předmět, ukazující směr větru. Rozumíme tomu, že za tímto účelem našité speciální fáborky by byly porušením pravidla (podobně jako citovaný pudr), ale co tyto předměty – jako je ručník, deštník a podobná výbava? V pravidlech pro výstroj jsem deštník nenašel.

    Děkuji, hezký den,
    Petr

    Odpověď na dotaz

    Dobrý den Petře.

    Minulý rok jsem řešil (mimo Poradnu) podobný dotaz. Ten se tehdy týkal národní vlajky připevněné k bagu jednoho z hráčů na mezinárodním turnaji. Takže odpověď, kterou jsem tehdy posílal bude pasovat naprosto bezvadně i na váš dotaz.

    Ohledně vlajek a různých stužek platí, že pokud někdo použije jakoukoliv vlajku, stužku, proužek nebo kus látky k tomu, aby zjišťoval směr a sílu větru, pak se bezesporu jedná o porušení Pravidla 4.3. Ale pokud je takový předmět použitý k tomu, aby cokoliv držel pohromadě, je to běžná součást nějaké výstroje nebo (vlajka) pouze indikuje národnost hráče a není používán primárně ke zjišťování směru a síly větru, pak nejde o porušení zmiňovaného Pravidla.

    Je jisté, že proužky se suchým zipem, které na deštníku jsou proto, aby jej udržely zavřeném stavu, nejsou na něj našity kvůli měření větru. Právě tak ručník pověšený na bagu nebo vozíku, je standardní použití výstroje běžným způsobem. Tedy bez trestu. Pokud ručník odepnete, vezmete do ruky a zvednete nad hlavu, abyste viděl, kam vítr vane, bude to za dvě trestné pro první porušení, jakékoliv druhé podle tohoto Pravidla je DQ. Protože se jedná o aktivní měření směru a síly větru.

    Díky za dotaz Petře a hezkou hru!

     

    Interpretation 4.3a(2)/1 says…  ’artificial objects must not be used for the sole purpose of getting wind related information.’  Therefore, provided they are not there for this purpose, then okay.

    Pokud tento dotaz neobsahuje odpověď toho co jste hledali, zeptejte se sami v poradně!